Det är många som känner att de har kompetensen att starta en egen reklambyrå för att de har lång erfarenhet och mycket kunskap inom branschen. Men mer än så krävs för att starta eget företag och vad som krävs tar vi upp i den här artikeln.
Nu startar PR-konsulterna Canan Yasar och Maria Hazard en PR-byrå där de tänker fokusera på integrerad kommunikation, skriver Resumé. De ska leverera helhetslösningar inom kommunikation med kompetens inom digitalt, PR och reklam. Grundarna har tillsammans femton års erfarenhet av kommunikationsbranschen och de konstaterar att reklambyråer måste ha en omfattande PR-kompetens för att kunna göra kommunikation som känns trovärdig och relevant.
Tips för egenföretagaren
Det krävs dock inte bara kompetens inom det område man ska ge sig in på när man ska starta ett eget företag. Mycket mer än så krävs. Först och främst måste affärsidén vara väl genomarbetad och det måste finnas folk som är intresserade av den, skriver Metro. För att veta om affärsidén håller så kan man testa på familj och vänner och även tänka ut de styrkor och svagheter som den har. Några andra saker som man måste tänka på när man startar eget är:
- Att veta vilka ens kunder är och var de finns.
- Att prioritera försäljningen och skaffa en egen hemsida som uppdateras ofta.
- Att ta reda på var man kan få finansiering ifrån. Alla företag behöver ett startkapital och det kan man få på olika håll.
- Att se över försäkringsskyddet för sig själv och företaget.
Anlita någon för bokföring
Ytterligare något som är oerhört viktigt i starten är att göra en ordentlig startkalkyl på företaget. Även om man inte skickar sin första faktura på länge måste man ha koll på bokföring och redovisning. Kan man inte bokföra själv behöver man anlita någon snabbt och det kan man exempelvis göra på modernekonomi.se/se/tjanster/redovisningskonsult.aspx. Bokföring och redovisning är lagbunden och måste göras av någon som vet vad den sysslar med. Nu när mindre bolag inte längre måste anlita en revisor för att sköta ekonomin, har slarvet och fusket ökat inom de svenska företagen, rapporterar Svenska Dagbladet.