Exempel på lyckad marknadsföring

Tidigare har vi tipsat om att man kan starta sin egen reklambyrå och tipsade då en del om hur man gör detta på bästa sätt, och nu är det dags för steg två – en lyckad reklamkampanj.

Något som satt reklambyrån Animal på kartan är deras uppmärksammade kampanj där man genom domänen TrumpDonald.org visar sitt missnöje mot den amerikanska presidentkandidaten Donald Trump på ett humoristiskt vis. Vad man kan göra på sajten är nämligen att blåsa trumpet mot Trump i syfte att visa sitt missnöje och hopp om att han inte ska vinna presidentposten han just nu kandiderar till. Något som vi här i Sverige förstås inte kan påverka utkomsten av, då valet är i USA och endast till för amerikanska medborgare – men det hindrar inte svenskarna från att ha sina åsikter. Till Resumé säger kampanjens skapare på den reklambyrån Animal Manne Schagerström att sajten fått ett fantastiskt och lavinartat mottagande i både sociala och digitala medier. Och han förklarar även att redan när man kom över domänen så såg man potentialen till att genomföra en riktigt häftig kampanj, vilket man alltså lyckats med – och genom att lansera sajten har den kommit att få bli byråns virtuella röst i det amerikanska valet.

Räknar trumps

Vad man gör på sajten är att rikta och klicka med muspekaren, som är en trumpet, mot Donald Trumps huvud och när man gör detta blåser trumpeten både konfetti och blåser bort Trumps omtalade tupé. Vid tidpunkten för intervjun med Resumé var räknaren uppe i tre miljoner, men den siffran är långt överstigen. Så är man själv sugen på att skapa sig ett namn inom den digitala markföringsbranschen är denna kampanj något att hämta inspiration för – det står rätt tydligt vid det här laget att Animal kommer bli en riktig spelare att räkna med och sticker nu ut lite extra från de andra reklambyråerna i Sverige.

Såhär ser kampanjsidan ut: