När vi tänker på marknadsföring så tänker man oftast på TV, radio och tidningar. Kanske för att de är bland de största kanalerna och för att de tillhör de medier som har funnits under en längre tid.
Att annonsera i tidningar, ha radiojinglar i radio och visa reklamfilmer på TV är dyrt och det kräver oftast att man anlitar en professionell reklam eller PR byrå. Det är kanske inte alla företag som har råd med det idag, speciellt inte mindre företag som inte har så stor omsättning eller de företag som precis är nystartade. Då gäller det att vara lite smart, man får helt enkelt försöka hitta andra bra mediekanaler som man kan sprida sitt budskap via istället.
Det finns många alternativ att välja mellan för den som inte har så stor budget. Ett sätt är att använda sig av sociala medier. Det kostar allt som oftast ingenting, om du nu inte räknar in kostnaden för de arbetstimmar som du får lägga ner då såklart. Men att driva en facebooksida eller ha ett twitterkonto är inte speciellt svårt men det kräver dock att man är närvarande och finns där för sina kunder och ständigt uppdaterar. Ingenting är som sagt helt gratis men det är betydligt billigare än att annonsera i tidningar eller använda sig av Tv-reklam och blir man duktig så kan din medverkan i sociala medier ge riktigt bra resultat.
Satsa på profilprodukter
Ett annat sätt att marknadsföra ditt företag på är att investera i olika profilprodukter som bär ditt företags logotyp, läs mer om det för att se vad det finns för utbud. Men det är perfekt att använda sig av när man ställer ut på mässor, har öppet hus eller som du delar ut till viktiga kunder.