Marknadsför på mässan

Ett bra tips för den som vill få sitt företag att synas är att ställa ut på en mässa. På mässan kan man få eventuella kunder att få upp ögonen för just ens eget företag och även knyta viktiga kontakter i branschen.

I Göteborgs-Posten kan man läsa om Öl- och whiskymässan som hölls i Göteborg. Det kom så många människor som ville in på mässan att man fick be folk att gå därifrån. Även de som hade köpt förköpsbiljetter fick inte lov att komma in på grund av att det redan var så många personer som det fick vara på mässområdet av säkerhetsskäl. Anledningen till detta kaos var att arrangörerna inte varit beredda på det stora intresset.

Att synas är A och O

Denna händelse visar att många mässor är väldigt populära. Därför kan just en mässa vara det perfekta tillfället för ett företag att synas och marknadsföra sina produkter. Mässbesökarna blir dock överösta med intryck och de får se flera hundra olika reklamskyltar och broschyrer. För att synas ordentligt på en mässa gäller det alltså att sticka ut och nå fram till nya kunder. För att få hjälp med sin exponering på mässan kan man kontakta Displayexperten. När man ställer ut på en mässa gäller det inte bara att synas. Det gäller också att få in rätt mässbesökare till montern, nämligen de som kan tänka sig att köpa företagets produkter. Den bästa metoden för företag i IT-branschen att sälja sina produkter på mässan är att förhandsboka säljmöten med personer i målgruppen, skriver man på Computer Sweden.

Välj rätt mässa

Innan man ställer ut på en mässa måste man tänka på en del saker för att den ska bli lyckad. Man kan till exempel börja med att besöka den mässan man vill ställa ut på, året innan man själv ställer ut. Då kan man fråga utställarna vilka erfarenheter de har och höra om de tänker komma tillbaka. När man väl ska delta i mässan behöver man se till att få en bra plats. Man ska försöka få en plats i triangeln mellan den yttre vänstra respektive högra delen och mitten. För att hålla koll på vilka mässor som finns och som man kan ställa ut på kan man besöka de olika mässornas hemsidor. Bland annat kan man besöka Stockholmsmässan.