Marknadsföring utomlands

När ett företag ska expandera till ett annat land är det viktigt att de marknadsför sig rätt. Till att börja med måste man lära känna den nya marknaden.

953979-marketing

Vi har tidigare skrivit ett inlägg om att man kan behöva översätta sitt marknadsföringsmaterial om man ska ge sig ut på nya marknader i andra länder.

”Ska man översätta det material som man har till nya grupper på nya språk kan det vara klokt att ta hjälp. För att resultatet ska bli bra är det klokt att hitta en översättningsbyrå i Stockholm, eller den stad man själv bor i. På så sätt kan man garantera att materialet och tonen i marknadsföringen inte kommer att förändras, även om det nu är på nya språk.” Läs mer.

Hitta kundgruppen och använd nätet

Men det är mer än bara språket man måste tänka på om man ska lyckas marknadsföra sitt företag utanför Sverige. Till att börja med måste man hitta sin kundgrupp i det nya landet och lära känna dem. Man kan utgå från vilken målgrupp man har i Sverige och förmodligen hittar man en liknande i det land man vill expandera till. Internet är en bra marknadsföringskanal, nästan oavsett var man vill sälja sina produkter. Flera svenska nätföretag har faktiskt identiska webbshopar för alla länder de säljer till, med undantaget att språken skiljer sig åt.

Svensk mat marknadsfördes utomlands

För några år sedan ville regeringen marknadsföra svensk mat utomlands, skrivs det om i Dagens Nyheter. Detta gjorde man genom att skapa en digital receptbank där svenska råvaror som löjrom, lingon, renkött och lax ingick. Huruvida den här marknadsföringsstrategin fungerade eller inte vet man inte förrän 2015 då man ska utvärdera om den svenska matexporten fördubblats, som var målet. Man har även försökt marknadsföra det svenska fikat utomlands under det senaste året. Eftersom att fikat är så djupt rotat i den svenska traditionen anser experter att det är ett bra fenomen att marknadsföra Sverige med. Den svenska turistbyrån har använt fika i marknadsföringen i bland annat Barcelona och London.