Hur man marknadsför sig på bästa sätt – profilreklam och internet

Dags att marknadsföra företaget? Profilprodukter och internet ligger i topp gällande vägar att gå när man vill synas. Dock finns det även andra ställen för marknadsföring, som man kanske inte tänker på i första laget.

 

pexels-photo-95916Den allra bästa kanalen för marknadsföring är svår att utse. Det beror lite på vad det är för typ av företag, produkter eller tjänster man vill marknadsföra. Något som alltid fungerar är profilreklam. Att använda sig av profilprodukter från företag som exempelvis www.tuppreklam.se är något som har visat sig ge ett gott resultat, skriver Dagens Media. Produktmedia eller profilreklam som det också kallas omsätter 5,3 miljarder kronor i Sverige idag. Enligt en rapport visas det att 40 procent av den svenska befolkningen gillar att ta emot profilprodukter. 85 procent har någon gång tagit emot en produkt, och 34 procent säger sig använda produkterna dagligen. Förutom profilprodukter är självklart internet en vanlig marknadsföringskälla. Enligt Företagande.se är nyckelpunkten att hitta företag som liknar ens eget, att starta samarbeten och att gå med i olika Facebooksidor. Sökmotoroptimering, marknadsundersökningar, nyhetsbrev och bloggar är andra säkra alternativ för att marknadsföra sig online.

 

Marknadsföring via mässor

I den digitala eran är det lätt hänt att glömma bort att man faktiskt kan gå ut och prata med människor. Att ställa upp på olika mässor är ett bra tips enligt Företagande.com. För att det ska bli en lyckad utställning ska man dock tänka på några saker. Det första är att välja rätt sorts mässa, så att den tänkta målgruppen verkligen finns där. Sedan bör man få montern att sticka ut på något sätt med tyger eller färger som drar till sig blickar, och se till att placeringen är strategisk. Gärna nära matställen eller toaletter. Bjud på något, som fika eller lite godis och håll gärna en tävling eller någon annan aktivitet som gör att besökarna dröjer sig kvar. Genom en tävling kan du även få besökarna att lämna mailadresser – så att du enkelt kan följa upp dem vid ett senare tillfälle.